Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”
Verzekeraars zetten al stappen om cyberpolissen voor iedereen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken. Aldus reageert het Verbond van Verzekeraars op de AFM-verkenning ‘Cyberverzekeringen’. Alleen: het is nog niet zo’n makkelijke opgave, blogt Tuğçe Serinkan, beleidsadviseur Cyber bij het Verbond.
Bovendien, aldus Serinkan: “De enige weg voorwaarts is die van bewustwording en concreet handelingsperspectief. Zowel bedrijven als particulieren moeten zich meer bewust worden van het cyberrisico en preventieve stappen zetten om cybercriminelen buiten de deur te houden. Uiteraard kunnen en willen verzekeraars daarbij helpen, maar dan vooral in ondersteunende zin. Verzekeren is niet altijd de oplossing.”
Paper in de maak
Serinkan: “Wij hebben, met ons Platform Cyber, een paper in de maak dat nog voor de zomer wordt verwacht. In dat paper zullen we onder meer ingaan op hoe de cybermarkt zich ontwikkelt, welke omstandigheden een rol spelen en hoeveel ransomware aanvallen verzekeraars hebben ‘behandeld’. En intussen gaat het platform gewoon verder met wat het al langere tijd doet: het verbeteren en uitdragen van de risicoklassenindeling, keurmerken en begripsomschrijvingen.
“Daarnaast zijn wij met tussenpersonenorganisatie Adfiz in gesprek over de rol van de assurantieadviseur. Wij denken namelijk dat er ook een zekere rol voor de adviseur is weggelegd. Hij (of zij) kan de klant letterlijk bij de arm nemen. Daar zijn ook al de nodige tools voor ontwikkeld. Toevallig was ik laatst op werkbezoek bij een verzekeringsadviseur. Ik zag dat hij ook worstelt met de complexiteit, maar tijdens het gesprek werd al gauw duidelijk dat we meer kunnen bereiken door samen te opereren. Helemaal als het aankomt op bewustwording en verheldering.”
Serinkan noemt een aantal redenen waarom het nog zoeken is voor de verzekeraars: de cybermarkt is vooralsnog beperkt (ze worden vooral gesloten op de grootzakelijke markt), de markt is nog volop in ontwikkeling, cyber is ingewikkeld en heel dynamisch. Serinkan: “Wat een verzekeraar nu opschrijft in zijn voorwaarden, bijvoorbeeld aan terminologie, kan over twee maanden alweer anders zijn. Juist omdat het zo lastig en weerbarstig is, zijn verzekeraars zelf ook nog zoekende. Daarom wijken de voorwaarden ook af.”
Klik HIER voor de hele blog.