Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's
Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd. Dat bleek tijdens de paneldiscussie op de 18e Kennisdag voor MKB-adviseurs van De Goudse.
Tijdens de discussie rond innovatie, verzekerbaarheid en maatwerk, liet Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter van De Goudse) doorschemeren dat hij binnen De Goudse op termijn wel plek ziet voor een Specialtydesk. Oftewel een team specialisten dat in overleg met adviseurs niet-standaard vraagstukken aanpakt.
Hij sloot daarmee aan bij de woorden van Adfiz-directeur Enno Wiertsema eerder in het gesprek dat “we creatiever moeten worden. Zojuist sprak ik hier in Spant! een adviseur die mij vertelde over een van zijn relaties, eigenaar van een fietsenwinkel. Die ondernemer had de hand kunnen leggen op een grote partij fietsen. Een buitenkans, want fietsen zijn schaars op dit moment. Tot zijn ergernis kwam de betreffende verzekeraar vervolgens met bezwaren, want zijn voorraad was nu wel groter dan in de polis was toegestaan. Dat is natuurlijk niet wat je als ondernemer op zo’n moment wil horen.
"Adviseurs spreken met de ondernemer, zij maken de eerste risicoanalyse en zij weten waar in de markt welke oplossingen beschikbaar zijn of, met enige creativiteit, beschikbaar kunnen komen.”
Pieter Pot
“Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis”, stelde ondernemer Jouri Schoemaker tijdens de Kennisdag. Schoemaker is onder meer oprichter van Pieter Pot (circulaire online supermarkt), een duurzaam en voorlopig nog niet winstgevend businessmodel dat zich eigenlijk nergens mee laat vergelijken en waarvoor dus ook geen standaard verzekeringsoplossingen klaarliggen.
Ook Joyce Walstra, voorzitter van MKB Noord, stelde vast dat vraagstukken rond onverzekerbaarheid vaak spelen bij start-ups en scale-ups, precies die bedrijven die als belangrijke aanjagers van een innovatieve economie fungeren. Walstra: “Een start-up die isolatiematerialen op basis van hennep ontwikkelt of werkt aan de toepassing van waterstoftechniek in auto’s. Zulke ondernemingen passen niet in een sjabloon en dat merken ze op het moment dat ze dekking zoeken voor hun specifieke risico’s.”
Foto van links naar rechts Pauline de Wilde (dagvoorzitter), Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Geert Bouwmeester (bestuursvoorzitter De Goudse), Jouri Schoemaker (oprichter Pieter Pot), Joyce Walstra (voorzitter MKB Noord) en Bernardo Walta (Directeur Commercie De Goudse).