Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder
Uit onderzoek door Bureau DFO naar performance indicatoren van verzekeraars en hypotheekaanbieders blijkt dat het acceptatiebeleid voor financieel adviseurs de belangrijkste indicator is bij de keuze van een aanbieder. De deskundigheid van de binnendienst wordt ook als belangrijk ervaren. De komende maanden wordt vervolgonderzoek uitgevoerd waarin de performance van individuele aanbieders wordt onderzocht.
Onderzoek op zes productmarkten
Bureau DFO heeft in samenwerking met Atentikmarketing in april 2023 onderzoek uitgevoerd naar de aspecten die voor financieel adviseurs bepalend zijn voor de keuze van een aanbieder voor hun klanten. Dit onderzoek is uitgevoerd op zes verschillende productmarkten: Hypotheken, Particulier schade, Zakelijk schade en inkomen, ORV en Lijfrente.
DFO: “Het acceptatiebeleid van verzekeraars en hypotheekaanbieders is belangrijk voor financieel adviseurs en hun klanten omdat het bijdraagt aan verzekeringen op maat, kwaliteitsborging en bescherming van verzekerden. Een ruim acceptatiebeleid is hierbij van belang, zodat financieel adviseurs een passende verzekering kunnen aanbieden aan hun klanten en de verzekeraar in staat is om, in geval van schade of verlies, een correcte uitkering te doen.
“Een deskundige binnendienst is voor adviseurs cruciaal om een goede klantbediening en om efficiënte bedrijfsvoering te waarborgen. De binnendienstmedewerkers zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor het afhandelen van vragen en problemen van klanten, het verwerken van polis wijzigingen en claims.”