Dé betrokken gesprekspartner voor local hero’s

Cas verhage 2022

(Partner in kennis Nh1816 in VVP Special Fusies & Overnames) We kunnen er niet omheen: de consolidatie is een hot item. Overnames stijgen in een rap tempo, het aantal financieel advieskantoren stabiliseert. In dit speelveld positioneert Nh1816 verzekeringen zich als betrokken gesprekspartner voor adviseurs die hetzelfde doel voor ogen hebben: de beste klantgerichte dienstverlening. Dat lukt alleen dankzij een hechte samenwerking. Cas Verhage, commercieel directeur van Nh1816 verzekeringen, benadrukt bij herhaling het belang van adviseurs.

...

Nh1816 maakt een gezonde groei door en is zeer solvabel. Samen met de technische en beleggingsresultaten van afgelopen jaar is er voldoende ruimte om eventueel te acquireren in het distributiekanaal. Toch kiest Nh1816 bewust voor actieve autonome groei. Op de achtergrond speelt de verzekeraar namelijk een positieve rol in het consolidatiespeelveld door actief in gesprek te blijven met adviseurs. “Vaak hebben wij al een jarenlange relatie met kantoren en kennen wij elkaar goed”, aldus Verhage. “Bedrijfsopvolging is een belangrijk issue op dit moment. Veel eigenaren dragen het kantoor graag binnen de familie of aan een medewerker over. Dat brengt vaak diverse uitdagingen met zich mee. Nh1816 stelt zich hierbij op als gesprekspartner, waarbij wij onze middelen op een nette manier beschikbaar stellen om kantooroverdracht mogelijk te maken. Zo behoudt het kantoor zelfstandigheid en kan het de beste klantgerichte dienstverlening blijven bieden. Dat is voor veel adviseurs een belangrijke overweging om niet te kiezen voor het snelle geld van grote partijen.”

Ook staat Nh1816 klaar voor hulp wanneer kantoren geen opvolging hebben, maar een zelfstandige en onafhankelijke voortzetting van hun klantportefeuille wel belangrijk vinden. “Samen met onze accountmanagers weten we goed wat er in hun netwerk speelt. Als wij zien dat een kantoor voor een uitdaging staat en weten dat een ander kantoor deze al eens heeft overwonnen, kunnen wij hen aan elkaar koppelen. Dat is al verschillende keren goed gelukt. Het geeft ons én de adviseur veel voldoening als onze hulp bijdraagt aan de toekomst van het kantoor.”

Dichtbij verzekerden

Waarom investeert Nh1816 in de toekomst van financieel adviseurs? “Via de adviseurs staan wij als verzekeraar dichtbij onze verzekerden”, stelt Verhage. “Als experts in hun vakgebied staan adviseurs met hun voeten in de klei. Zij kennen hun klanten goed en weten daarom als geen ander wie ze zijn en waar zij behoefte aan hebben. Zo kunnen adviseurs het beste persoonlijke advies bieden. Dáár gaat het om. Mensen willen verzekeren wat voor hen noodzakelijk is, zodat ze zich daarna weer kunnen richten op belangrijke dingen. Hun gezin of hobby bijvoorbeeld. Bij Nh1816 begrijpen wij dat; wij zien daarom een enorme meerwaarde in financieel adviseurs die het overzicht bewaken. Nu en in de toekomst. Het afgelopen jaar hebben wij wederom tientallen kantoren welkom geheten bij Nh1816. Dat doen wij overigens niet zomaar; wij gaan pas over tot een aanstelling als de adviseur dezelfde doelen nastreeft.”

“Daarbij gaat het niet alleen om deskundig advies bieden”, vertelt Verhage verder. “Wij zien financieel adviseurs als betrokken ondernemers. Ze zijn vaak goed zichtbaar in hun omgeving. Wij noemen hen niet voor niets ‘local hero’s’. Klanten kennen hun adviseur ook als de ouder die zijn kinderen naar dezelfde basisschool brengt. Of als bestuurslid van de lokale hockeyvereniging, waar hij met zijn kantoor ook sponsor van is. Vanuit de coöperatie Nh1816 willen wij hem daarbij helpen. Samen werken wij aan lokaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Bijvoorbeeld door een lokaal sportevenement voor het goede doel te steunen. Of door een donatie te doen aan een stichting die in de regio veel doet voor kwetsbare mensen of dieren. Ook op die manier staat Nh1816 dichtbij de verzekerden en de wereld om ons heen.”

Hechte samenwerking

De hechte samenwerking met adviseurs is ook enorm van belang tijdens de afhandeling van schades. Dat werd bijvoorbeeld al te meer duidelijk toen veel verzekerden werden getroffen door de wateroverlast in Zuid-Limburg. “Onze medewerkers van de afdeling schade hebben direct in kaart gebracht bij welke adviseurs de verzekeringen van mogelijk getroffen verzekerden ondergebracht waren. Vervolgens hebben wij die advieskantoren duidelijk instructies gegeven en indien nodig ruime schaderegelingsbevoegdheid gegeven. Ook was er een vast steunpunt ingericht bij een local hero. Van daaruit werden onder andere de expertises gecoördineerd. De afwikkeling van enkele honderden schademeldingen, uiteenlopend van klein leed tot grote materiele schades, hebben wij in korte tijd in gang kunnen zetten. Dat lukt alleen dankzij de actieve, lokale bijdrage van adviseurs.”

Cas Verhage: ‘Bedrijfsopvolging is een belangrijk issue op dit moment.’

In die samenwerking is persoonlijk contact belangrijk. Maar Nh1816 investeert ook in digitalisering. “Die twee gaan prima hand in hand”, stelt Verhage. “Adviseurs zijn zeer te spreken over onze digitale bediening en schadeafhandeling. Dit willen wij graag vasthouden en verder verbeteren door ons Portaal te vernieuwen. Hierin kunnen wij adviseurs nog efficiënter helpen met hun administratie en dienstverlening.” Zo biedt Nh1816 de perfecte mix van persoonlijk en digitaal. Dat is een goed uitgangspunt om samen met adviseurs naar een nóg hogere klanttevredenheid te streven en de gezamenlijke dienstverlening te versterken.